Tuning

Turbosprężarka może konsumować nadmierne ilości oleju z dwóch powodów. Wyrobienie podzespołów w centralnej części turbiny (core), szczególnie tego elementu na zdjęciu poniżej.

Zużyte łożysko po lewej, nowe po prawej.

Kiedy to „łożysko” jest do tego stopnia wyrobione, cały zestaw wirnika turbiny z kołem kompresji dostaje luzy wzdłużnego (swoją drogą bardzo łatwo możecie sami ocenić stan turbosprężarki poprzez zdjęcie rury dolotowej do turbo i dosłownie złapanie palcami za nakrętkę koła kompresji). Konsekwencją tego jest wyrabianie się pierścienia uszczelniającego znajdującego się na ośce wirnika turbiny (to on odpowiada za zatrzymanie oleju wewnątrz core’a).

W skrajnych przypadkach wymiany wymaga wirnik turbiny (jest zespolony na stałe z ośką), a czasem nawet sama obudowa core’a.

Drugim, wydaje się trywialnym, powodem jest zapchany lub zbyt mały przekrój spływu olejowego. Kiedy olej z turbosprężarki nie może swobodnie spłynąć do misy olejowej, szuka on ujścia „na siłę” i nawet fabrycznie nowa turbosprężarka będzie w stanie zostawić na nami chmurkę biało niebieskawego dymu. Także zawsze sprawdź i wyczyść rurkę od spływu olejowego.

Zapraszam na mój kanał na YT

Interesują Cię wynalazki i zabawki dla dużych chłopców?